Педагошки факултет и европски образовни простор
Педагошки факултет у Сомбору je институција са веома дугом традицијом када се имају у виду друге високошколске институције у нашој земљи, а можемо слободно рећи и на читавом Балкану. Наиме, Педагошки факултет у Сомбору је непосредан изданак знамените Норме – школе за образовање учитеља на, како се то онда говорило, „илирском језику” коју је далеке 1778. године установио Аврам Мразовић. Основана са намером да просвећује широке слојеве народа, Сомборска учитељска школа, тзв. Препарандија, и сама је изникла у епохи просвећености, те већ преко два века, упркос свим променама које су се збиле, тај племенити и давно замишљен циљ настоји да остварује. Уз краћи прекид од 1812. до 1816, када је била измештена у Сент Андреју, током читавог 19. века Учитељска школа је несметано радила у Сомбору. Након окончања Првог светског рата она је наставила са радом у новообразованој Краљевини Срба, Хрвата и Словенаца, односно Краљевини Југославији, а потом и у социјалистичкој Југославији. Школа је 1973. године преименована у Педагошку академију, која је 1993. постала Учитељски факултет. Факултет је уводио нове образовне профиле и 2006. године прерастао у Педагошки факултет. Према томе, у Сомбору се већ тачно 229 година одвија образовање учитеља и наставника, што је податак који свакако представља разлог за понос, али и додатно обавезује. Ово тим пре ако се има на уму да су у сомборској Препарандији радили великани попут Платона Атанацковића, Георгија Бранковића, Николе Вукићевића, Мите Калића, Паје Радосављевића, Васе Стајића и многих других.
Оно што нас све очекује и што нам се као императив намеће јесте улазак Србије у „Европу знања”, са чиме је нужно повезано и повећање степена образованости наших грађана. Оно што ново време собом носи јесте неопходност доживотног учења. Да би том изазову на прави начин одговорило, друштво мора да створи могућности за перманентно образовање. Наведени трендови промена захватили су и систем образовања учитеља. Основни принципи на којима се уређује савремено образовање учитеља у Европи указују на то да се оно сматра подручјем од значајног друштвеног интереса, којем је у изградњи „Европе знања” намењена посебно важна улога.
Једна од основних интенција Педагошког факултета у Сомбору јесте да осавремењеним студијама подигне стручни ниво образовања учитеља за рад на основном степену образовног система (примарно образовање) у складу с начелима и праксом у савременој Европи, уважавајући, при томе, властита искуства. За будуће учитеље овако конципиране студије представљају могућност за наставак образовања како је то у Европи постало већ уобичајено.
Педагошки факултет у Сомбору трасирао је правце свог будућег развоја који су усмерени пре свега на подизање квалитета наставе, увођење савремених информатичких технологија у наставни процес, те на повезивање са сродним наставничким факултетима како у земљи, тако и у иностранству. У том смислу, на факултету данас постоји неколико најсавременијих информатичких учионица, факултет низ година сарађује са факултететима из Финске, Мађарске, Хрватске, Словеније и Македоније и активно је учествовао у програму „Корак” који је био заједнички пројекат српске и финске владе усмерен на реформу високошколског образовања у духу Болоњске декларације.
Настојећи да у границама својих могућности крочи у новоуспостављену Европску зону високог образовања, Педагошки факултет у Сомбору је приликом израде новог курикулума пошао од темељних идеја Болоњског процеса. Као што је познато, реч је, пре свега о:
- принципу издавања лако разумљивих и упоредивих академских звања која се најједноставније могу изразити посредством додатка дипломи – Diploma Supplement.
- принципу два циклуса у високом образовању – студијском и дипломском.
- принципу кредитног система (ECTS) као средству што веће мобилности студената.
Педагошки факултет је сачинио планове и програме придржавајући се ових базичних принципа. Такође, што је веома важно, уведен је бодовни систем оцењивања студената. У том сегменту развоја Педагошком факултету су својим искуством и материјалном подршком помогли Педагошки факултет из Лапланда у Финској, односно, финска влада. Резултат нашег заједничког рада јесте Наставни план и програм који одговара захтевима Болоњске декларације. Такође, ваља истаћи да је Педагошки факултет, радећи на изради новог курикулума за учитеље, паралелно радио и на осмишљавању нових образовних профила. Као резултат уложених напора, осим смера професор разредне наставе, данас на Педагошком факултету у Сомбору постоји још пет смерова, и то: дизајнер медија у образовању, домски васпитач, васпитач деце са посебним потребама, предшколски васпитач и школски библиотекар.
С обзиром на чињеницу да се данас у свету посвећује изузетна пажња модернизацији и унапређивању образовања, једна од интенција Педагошког факултета јесте да посредством примене информатичких технологија оствари не само велике материјалне и новчане уштеде, већ и да увелико олакша и унапреди рад како студената, тако и наставника. У том циљу, на факултету су учињени значајни помаци у стварању материјалних предуслова неопходних за пуну информатизацију институције, тако да Педагошки факултет данас располаже најсавременијом рачунарском мрежом која је пројектована уз коришћење Ethernet технологије, као и пасивном и активном опремом која обезбеђује изузетну брзину преноса података. На Факултету су постављене три савремене рачунарске лабораторије, а остварена је и веза посредством рачунарске мреже међу свим локацијама на Факултету. Сви наставнички кабинети на факултету су опремљени персоналним рачунарима, повезаним у јединствену рачунарску мрежу, док се веза према спољашњој средини остварује посредством оптичке везе са академском рачунарском мрежом Универзитета у Новом Саду.
Ради осавремењавања свих облика наставе, размене искустава и имплеменатације најновијих сазнања, Педагошки факултет је ове године по четврти пут за редом био организатор међународне информатичке конференције „Информатика, образовне технологије и нови медији у образовању”, на којој је, својим учешћем, свој допринос унапређењу теорије и праксе образовања дало преко седамдесет истакнутих стручњака из земље и иностранства.
Једно истраживање, које је недавно спроведено, показало је да је, укупно гледано, имплементација новог курикулума донела позитивне помаке у настави на нашем факултету. Међутим, с обзиром на то да се српско друштво у целини суочава са изазовима које намеће процес транзиције, и постигнућа и евентуалне пропусте треба посматрати у контексту ширих друштвених збивања. Управо зато из свега изнетог може се закључити да су на Педагошком факултету у Сомбору данас постављени неопходни основи за потпуно и целовито осавремењавање наставе и њено суштинско подизање на ниво најразвијенијих земаља Европе. Ако до сада тај циљ и није у потпуности досегнут, свакако је то управо оно чему нам свима, у времену које је испред нас, ваља тежити и при томе се водити мудрошћу старих Латина који су је јасно и језгровито сажели у максиму: